Tendinte actuale
Conceptul de dezvoltare se bazeaza pe principalele
potentiale competitive ale zonei:
pozitia ei geopolitica, existenta unei baze materiale relativ evoluate, in
raport cu alte zone ale Romaniei, in toate domeniile de activitate, resursele
umane bine pregatite din punct de vedere profesional, cu un profil moral elevat
si un nivel cultural ridicat, caracteristici generatoare de o reala deschidere
spirituala spre nou, de armonie interetnica si interconfesionala, acel spirit
al Timisoarei creator de coeziune sociala exemplara.
Analiza zonei a evidentiat faptul ca, in prezent, Timisoara - adevarata capitala
a Banatului, care conform dictonului traditional este totdeauna
fruncea - este un centru polarizator in toate domeniile de activitate,
puterea de atractie a acestui oras depasind aria sa de influenta directa.
Totodata, fiind cel mai vestic mare oras al Romaniei, situat in apropierea
granitelor cu Iugoslavia si Ungaria, municipiul poate fi caracterizat ca un
centru multifunctional de contact - poarta a Romaniei spre Europa
.
Conceptul de dezvoltare are in vedere intarirea
caracteristicilor de baza amintite mai sus si impunerea pe baza lor a Zonei
Timisoara, ca un centru multifunctional competitiv al Romaniei, polarizator
in Regiunea Vest si in Euroregiunea Dunare - Cris - Mures - Tisa, integrat
in economia nationala si in cea europeana, capabil sa asigure un mediu favorabil
vietii si activitatilor economice.
Atingerea acestui scop este posibila doar intr-un cadru global - economic,
social, cultural - de dezvoltare durabila, sub toate aspectele - temporal,
calitativ si ecologic.
Formularea sintetica a obiectivului general prezinta, in acelasi timp, principalele
scopuri ale dezvoltarii preconizate a zonei, precum si caile prin care ele
pot fi realizate.
In vederea indeplinirii acestor deziderate, se urmareste, inainte de toate,
asigurarea cresterii economice stabile, prin crearea si/sau dezvoltarea acelor
ramuri si sub-ramuri ale economiei zonei, care exploateaza la maximum potentialul
local existent. Dezvoltarea zonei se bazeaza, in principal, pe actiunile intreprinzatorilor
privati.
In acest scop, se preconizeaza cresterea atractivitatii mediului de afaceri,
imbunatatirea infrastructurii fizice (tehnice) si institutionale dependente
de organele puterii locale, adoptarea unor reglementari locale coerente si
stabile, vizand atragerea investitorilor autohtoni si, mai ales, straini.
Observand tendintele dezvoltarii economiei mondiale, se urmareste, in mod
deosebit, facilitarea implementarii in zona a unor activitati industriale
competitive - utilizand tehnologii avansate, producatoare de rate ridicate
ale valorii adaugate a produselor - si a activitatilor de prestari de servicii,
de nivel calitativ ridicat. In acest scop, Conceptul de Dezvoltare pune accentul
corespunzator pe activitatea de cercetare aplicativa a institutiilor/firmelor
din zona, vizand implementarea in zona a tehnologiilor inalte cat si pe formarea/recalificarea
fortei de munca in conformitate cu cerintele economiei reale moderne preconizate
a fi specifica zonei.
Evident, toate procesele de transformare a activitatii economice se repercuteaza
pe piata muncii. Retehnologizarea, dezvoltarea industriilor de varf, vor genera
reducerea numerica a personalului intreprinderilor, ceea ce poate accentua
cresterea somajului.
Pentru absortia fortei de munca rezultate din acest posibil somaj tehnologic
este necesara incurajarea crearii de mici intreprinderi, mai mobile si mai
dinamice, precum si dezvoltarea ramurii serviciilor. In acest sens, noile
tehnologii trebuie sa devina un instrument pentru crearea de noi locuri de
munca.
Dar aceasta dezvoltare durabila, competitiva, poate fi obtinuta doar intr-un
climat social stabil, coeziv si participativ.
Conceptul are in vedere asigurarea participarii locuitorilor la o viata culturala
activa, sprijinirea activitatii tuturor cultelor din zona, in spiritul ecumenismului,
asigurarea conditiilor necesare pentru ca locuitorii, apartinand tuturor etniilor,
sa se simta acasa, convietuind in armonie in zona. Conceptul de
dezvoltare acorda importanta cuvenita asigurarii conditiilor de nivel calitativ
ridicat a serviciilor de sanatate si a celor de asistenta sociala pentru persoanelor
si grupurilor defavorizate: someri, handicapati, copiilor institutionaliazti,
a celor ramasi temporar fara locuinta etc.
Dezvoltarea economica a zonei nu poate fi un scop in sine. Ea se va realiza
pentru a imbunatatii nivelul de trai al locuitorilor, pentru a le asigura
o viata mai bogata in continut si mai frumoasa. Scopul major al conceptului
Strategic de Dezvoltare a Zonei Timisoara este asigurarea prosperitatii si
a calitatii vietii locuitorilor, obiectiv universal avut in vedere de oricare
comunitate locala in dezvoltarea sa.
Se urmareste imbunatatirea habitatului in zona, in conditii ecologice de nivel
european, asigurarea conditiilor optime de locuire si a serviciilor de calitate,
in slujba cetateanului. Una din preocuparile esentiale ale organelor
decizionale din zona este compatibilizarea legislatiei locale din competenta
lor, cu aquis-urile comunitare, acceptate de catre Romania prin acordul privind
parteneriatul pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Pe aceasta cale
se va reafirma, astfel, calitatea de poarta deschisa spre progres
pe care si-l revendica, pe drept, Timisoara.
Conceptul de Dezvoltare elaborat constituie un tot unitar, echilibrat. Masurile preconizate intr-un anumit domeniu au influenta evidenta si in alte domenii, imletindu-se in mod armonios, iar efectele lor sunt congruente si complementare.
REZULTATE ASTEPTATE PRIN IMPLEMENTAREA CONCEPTULUI STRATEGIC AL ZONEI TIMISOARA PENTRU PERIOADA 2000 - 2007
Implementarea Planului strategic al Zonei Timisoara pentru perioada 2000 -
2007 va genera rezultate directe si indirecte, a caror sinteza este urmatoarea:
- Cresterea veniturilor bugetului local, in termeni reali, cu cel putin 40%
ca rezultat al cresterii economice , al imbunatatirii sistemului de colectare
a impozitelor si taxelor, precum si prin atragerea de surse suplimentare dinspre
bugetul de stat catre bugetul local sub forma unor cote aditionale din impozitul
pe profit si TVA;
- Reducerea ponderei cheltuielilor operationale in total cheltuieli bugetare
sub 70% prin imbunatatirea sistemului de monitorizare a serviciilor publice
si alocarea a peste 30% din veniturile bugetare pentru acumulare;
- Distributia rationala a cheltuielilor bugetare acordandu-se prioritate gospodariei
comunale 50%, transporturilor 15% si invatamantului 15%, ceea ce va fi posibil
prin aplicarea bugetelor pe proiecte, pe domenii specifice care se preteaza
la o asemenea abordare, si in cadrul carora prioritatile bugetare sa aiba
fundamentare riguroasa, pe baza raportului cost-beneficiu;
- Majorarea sensibila, cu cel putin 50%, a intrarilor de capital extern si
a altor resurse financiare ca urmare a climatului de afaceri stabil si prietenos,
a initiativelor dezvoltate de reteaua de institutii, firme, personalitati
de prestigiu in cadrul Fundatiei PRO TIMISOARA;
- Cresterea competitivitatii zonei, ca rezultat al normalizarii mediului de
afaceri, al imbunatatirii managementului firmelor, institutiilor si modernizarii
tehnologice in domenii de varf ale productiei si serviciilor;
- Crearea a cel putin 15.000 noi locuri de munca, avand ca efect reducerea
somajului de la 8,6% in luna martie 2000 pana la cel mult 3,5% in anul 2007,
pe fondul cresterii economice in toate domeniile competitive, al dezvoltarii
parcului industrial si tehnologic, a bunei functionari a bursei de locuri
de munca si a centrelor de consiliere in cariera;
- Cresterea veniturilor reale ale populatiei cu cel putin 20% ;
Dezvoltarea institutiilor si universitatilor implicate in cercetarea stiintifica,
urmare a programelor de cercetare multidisciplinare promovate de parteneriatul
local; Timisoara va deveni Centru Universitar de Excelenta de
nivel european pana la finele perioadei ceea ce va avea ca efect valorificarea
potentialului tineretului in procesele economice si sociale de dezvoltare
a zonei, asigurandu-se astfel resurse umane cu grad de instruire ridicat;
- Zona Timisoara se va afirma ca centru regional de referinta in domeniul
formarii initiale, respectiv al formarii continuue manageriale, culturale
si tehnologice performante;
- Dezvoltarea prioritara a serviciilor de telecomunicatii, financiar-bancare,
asigurari, consultanta necesare unei dezvoltari economico-sociale intensive;
- Dezvoltarea puternica a sectorului intreprinderilor mijlocii si mici, urmare
a facilitatilor acordate, a activitatii centrelor de consultanta si formare
continuua, a transferului de tehnologii de varf precum si prin sprijinirea
participarii acestora la proiecte bazate pe investitii publice sau realizate
cu finantare externa ;
- Realizarea unei economii zonale concurentiale prin eliminarea monopolurilor
locale, aplicarea criteriilor de calitate si eficienta in selectarea executantilor
in domeniul lucrarilor si serviciilor publice, transformarea regiilor locale
in societati comerciale in procent de 100%, precum si finalizarea procesului
de privatizare a societatilor din patrimoniul FPS pana la finele anului 2000;
- Cresterea ponderei firmelor avand activitati productive de bunuri in domeniul
informaticii (inclusiv software), a telecomunicatiilor, a mijloacelor de calcul
si automatizare flexibila (cel putin 5% din cifra de afaceri a zonei Timisoara),
ca urmare a acordarii de facilitati fiscale locale, a organizarii de targuri
de tehnologii avansate precum si prin atragerea si stabilizarea in zona a
firmelor internationale de marca;
- Valorificarea potentialului agricol prin dezvoltarea industriei alimentare
si de prelucrare a carnii, prin corelarea activitatii agentilor economici
din sectorul productiei alimentare,cel al productiei agricole si cel al comercializarii
produselor;
Cresterea ponderei, la cel putin 35% din totalul agentilor economici, a producatorilor
care utilizeaza sisteme de asigurare a calitatii (ISO 9000) si tehnologii
de varf;
- Agricultura va asigura necesarul de consum al zonei (faina, zahar, zarzavaturi,
carne, lapte/ derivate si pentru acoperirea necesarului de materii prime in
industrie) la limita a cel putin 40%;
Zona Timisoara va deveni un pilot al introducerii aquis-ului comunitar, promotor
exemplar al integrarii Romaniei in Uniunea Europeana;
- Zona Timisoara va deveni pol sinergic de dezvoltare a relatiilor comerciale
dintre tarile semnatare ale acordului CEFTA prin crearea noului Centru expozitional,
al Parcului Comercial (oras satelit comercial), organizarea periodica de targuri
cu tematici specifice;
- Crearea in zona Timisoara a unei retele performante de prestari servicii
turistice de afaceri, comerciale, culturale iar pentru zona geografica adiacenta,
de agroturism, turism balnear si turism in conditii extreme;
- In domeniul infrastructurii de transport: deschiderea punctului de frontiera
de la Cenad pana la finele anului 2001, finalizarea centurii rutiere a Timisoarei
pina in anul 2004, demararea reconstruirii canalului navigabil Bega precum
si a portului fluvial Timisoara, dezvoltarea Aeroportului International Timisoara
(serviciul cargo , modernizarea serviciilor, hangarelor), demararea constructiei
autostrazii culoarul 4 european, modernizarea tuturor retelelor
de circulatie rutiera si feroviara;
- Reducerea cu cca. 30 % a pierderilor de apa si energie termica; Restaurarea
monumentelor si siturilor istorice precum si a cladirilor din centrul istoric,
refunctionalizarea cladirilor istorice (Complexul Bastion, Cazarma U, Manejul
regal si altele) pana la finele perioadei;
- Infiintarea pana cel tarziu in anul 2002 a unui Centru multimedia si construirea
Complexului Cultural Polivalent al zonei Timisoara pana la finele perioadei;
Infiintarea Centrului de zi pentru persoane cu dizabilitati si persoane varstnice,
pana la sfarsitul anului 2001;
- Infiintarea unei Case de batrani pentru persoane cu handicap, pana la finele
perioadei;
- Infiintarea unui Camin temporar pentru copii handicapati, pana la finele
anului 2001; Realizarea a 1500 de apartamente pana la finele perioadei, prin
reconditionarea si sporirea gradului de confort a unor imobile degradate,
pentru rezolvarea problemelor de locuire ale categoriilor defavorizate social;
- Cresterea ariei suprafetei locuibile de la 13,1 mp / pers in anul 2000.
la cel putin 15 mp / pers la finele perioadei;
Imbunatatirea semnificativa a asistentei medicale si sociale in zona Timisoara;
Ridicarea calitatii mediului inconjurator al zonei si a resurselor naturale
la nivelul standardelor Uniunii Europene;
- Cresterea sperantei de viata cu cel putin 2 ani la sfarsitul perioadei;