home | scurt istoric | cultural | tendinte actuale | repere cronologice | poze

Tendinte actuale

Conceptul de dezvoltare se bazeaza pe principalele potentiale competitive ale zonei:
pozitia ei geopolitica, existenta unei baze materiale relativ evoluate, in raport cu alte zone ale Romaniei, in toate domeniile de activitate, resursele umane bine pregatite din punct de vedere profesional, cu un profil moral elevat si un nivel cultural ridicat, caracteristici generatoare de o reala deschidere spirituala spre nou, de armonie interetnica si interconfesionala, acel “spirit al Timisoarei” creator de coeziune sociala exemplara.
Analiza zonei a evidentiat faptul ca, in prezent, Timisoara - adevarata “capitala a Banatului”, care conform dictonului traditional “este totdeauna fruncea” - este un centru polarizator in toate domeniile de activitate, puterea de atractie a acestui oras depasind aria sa de influenta directa. Totodata, fiind cel mai vestic mare oras al Romaniei, situat in apropierea granitelor cu Iugoslavia si Ungaria, municipiul poate fi caracterizat ca un centru multifunctional de contact - “poarta a Romaniei spre Europa” .

Conceptul de dezvoltare are in vedere intarirea caracteristicilor de baza amintite mai sus si impunerea pe baza lor a Zonei Timisoara, ca un centru multifunctional competitiv al Romaniei, polarizator in Regiunea Vest si in Euroregiunea Dunare - Cris - Mures - Tisa, integrat in economia nationala si in cea europeana, capabil sa asigure un mediu favorabil vietii si activitatilor economice.
Atingerea acestui scop este posibila doar intr-un cadru global - economic, social, cultural - de dezvoltare durabila, sub toate aspectele - temporal, calitativ si ecologic.
Formularea sintetica a obiectivului general prezinta, in acelasi timp, principalele scopuri ale dezvoltarii preconizate a zonei, precum si caile prin care ele pot fi realizate.
In vederea indeplinirii acestor deziderate, se urmareste, inainte de toate, asigurarea cresterii economice stabile, prin crearea si/sau dezvoltarea acelor ramuri si sub-ramuri ale economiei zonei, care exploateaza la maximum potentialul local existent. Dezvoltarea zonei se bazeaza, in principal, pe actiunile intreprinzatorilor privati.
In acest scop, se preconizeaza cresterea atractivitatii mediului de afaceri, imbunatatirea infrastructurii fizice (tehnice) si institutionale dependente de organele puterii locale, adoptarea unor reglementari locale coerente si stabile, vizand atragerea investitorilor autohtoni si, mai ales, straini.
Observand tendintele dezvoltarii economiei mondiale, se urmareste, in mod deosebit, facilitarea implementarii in zona a unor activitati industriale competitive - utilizand tehnologii avansate, producatoare de rate ridicate ale valorii adaugate a produselor - si a activitatilor de prestari de servicii, de nivel calitativ ridicat. In acest scop, Conceptul de Dezvoltare pune accentul corespunzator pe activitatea de cercetare aplicativa a institutiilor/firmelor din zona, vizand implementarea in zona a tehnologiilor inalte cat si pe formarea/recalificarea fortei de munca in conformitate cu cerintele economiei reale moderne preconizate a fi specifica zonei.
Evident, toate procesele de transformare a activitatii economice se repercuteaza pe piata muncii. Retehnologizarea, dezvoltarea industriilor de varf, vor genera reducerea numerica a personalului intreprinderilor, ceea ce poate accentua cresterea somajului.
Pentru absortia fortei de munca rezultate din acest posibil “somaj tehnologic” este necesara incurajarea crearii de mici intreprinderi, mai mobile si mai dinamice, precum si dezvoltarea ramurii serviciilor. In acest sens, noile tehnologii trebuie sa devina un instrument pentru crearea de noi locuri de munca.
Dar aceasta dezvoltare durabila, competitiva, poate fi obtinuta doar intr-un climat social stabil, coeziv si participativ.
Conceptul are in vedere asigurarea participarii locuitorilor la o viata culturala activa, sprijinirea activitatii tuturor cultelor din zona, in spiritul ecumenismului, asigurarea conditiilor necesare pentru ca locuitorii, apartinand tuturor etniilor, sa se simta “acasa”, convietuind in armonie in zona. Conceptul de dezvoltare acorda importanta cuvenita asigurarii conditiilor de nivel calitativ ridicat a serviciilor de sanatate si a celor de asistenta sociala pentru persoanelor si grupurilor defavorizate: someri, handicapati, copiilor institutionaliazti, a celor ramasi temporar fara locuinta etc.
Dezvoltarea economica a zonei nu poate fi un scop in sine. Ea se va realiza pentru a imbunatatii nivelul de trai al locuitorilor, pentru a le asigura o viata mai bogata in continut si mai frumoasa. Scopul major al conceptului Strategic de Dezvoltare a Zonei Timisoara este asigurarea prosperitatii si a calitatii vietii locuitorilor, obiectiv universal avut in vedere de oricare comunitate locala in dezvoltarea sa.
Se urmareste imbunatatirea habitatului in zona, in conditii ecologice de nivel european, asigurarea conditiilor optime de locuire si a serviciilor de calitate, “in slujba cetateanului”. Una din preocuparile esentiale ale organelor decizionale din zona este compatibilizarea legislatiei locale din competenta lor, cu aquis-urile comunitare, acceptate de catre Romania prin acordul privind parteneriatul pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Pe aceasta cale se va reafirma, astfel, calitatea de “poarta deschisa spre progres” pe care si-l revendica, pe drept, Timisoara.

Conceptul de Dezvoltare elaborat constituie un tot unitar, echilibrat. Masurile preconizate intr-un anumit domeniu au influenta evidenta si in alte domenii, imletindu-se in mod armonios, iar efectele lor sunt congruente si complementare.

REZULTATE ASTEPTATE PRIN IMPLEMENTAREA CONCEPTULUI STRATEGIC AL ZONEI TIMISOARA PENTRU PERIOADA 2000 - 2007


Implementarea Planului strategic al Zonei Timisoara pentru perioada 2000 - 2007 va genera rezultate directe si indirecte, a caror sinteza este urmatoarea:


- Cresterea veniturilor bugetului local, in termeni reali, cu cel putin 40% ca rezultat al cresterii economice , al imbunatatirii sistemului de colectare a impozitelor si taxelor, precum si prin atragerea de surse suplimentare dinspre bugetul de stat catre bugetul local sub forma unor cote aditionale din impozitul pe profit si TVA;


- Reducerea ponderei cheltuielilor operationale in total cheltuieli bugetare sub 70% prin imbunatatirea sistemului de monitorizare a serviciilor publice si alocarea a peste 30% din veniturile bugetare pentru acumulare;


- Distributia rationala a cheltuielilor bugetare acordandu-se prioritate gospodariei comunale 50%, transporturilor 15% si invatamantului 15%, ceea ce va fi posibil prin aplicarea bugetelor pe proiecte, pe domenii specifice care se preteaza la o asemenea abordare, si in cadrul carora prioritatile bugetare sa aiba fundamentare riguroasa, pe baza raportului cost-beneficiu;


- Majorarea sensibila, cu cel putin 50%, a intrarilor de capital extern si a altor resurse financiare ca urmare a climatului de afaceri stabil si prietenos, a initiativelor dezvoltate de reteaua de institutii, firme, personalitati de prestigiu in cadrul Fundatiei PRO TIMISOARA;


- Cresterea competitivitatii zonei, ca rezultat al normalizarii mediului de afaceri, al imbunatatirii managementului firmelor, institutiilor si modernizarii tehnologice in domenii de varf ale productiei si serviciilor;


- Crearea a cel putin 15.000 noi locuri de munca, avand ca efect reducerea somajului de la 8,6% in luna martie 2000 pana la cel mult 3,5% in anul 2007, pe fondul cresterii economice in toate domeniile competitive, al dezvoltarii parcului industrial si tehnologic, a bunei functionari a bursei de locuri de munca si a centrelor de consiliere in cariera;


- Cresterea veniturilor reale ale populatiei cu cel putin 20% ;
Dezvoltarea institutiilor si universitatilor implicate in cercetarea stiintifica, urmare a programelor de cercetare multidisciplinare promovate de parteneriatul local; Timisoara va deveni “Centru Universitar de Excelenta” de nivel european pana la finele perioadei ceea ce va avea ca efect valorificarea potentialului tineretului in procesele economice si sociale de dezvoltare a zonei, asigurandu-se astfel resurse umane cu grad de instruire ridicat;


- Zona Timisoara se va afirma ca centru regional de referinta in domeniul formarii initiale, respectiv al formarii continuue manageriale, culturale si tehnologice performante;


- Dezvoltarea prioritara a serviciilor de telecomunicatii, financiar-bancare, asigurari, consultanta necesare unei dezvoltari economico-sociale intensive;


- Dezvoltarea puternica a sectorului intreprinderilor mijlocii si mici, urmare a facilitatilor acordate, a activitatii centrelor de consultanta si formare continuua, a transferului de tehnologii de varf precum si prin sprijinirea participarii acestora la proiecte bazate pe investitii publice sau realizate cu finantare externa ;


- Realizarea unei economii zonale concurentiale prin eliminarea monopolurilor locale, aplicarea criteriilor de calitate si eficienta in selectarea executantilor in domeniul lucrarilor si serviciilor publice, transformarea regiilor locale in societati comerciale in procent de 100%, precum si finalizarea procesului de privatizare a societatilor din patrimoniul FPS pana la finele anului 2000;


- Cresterea ponderei firmelor avand activitati productive de bunuri in domeniul informaticii (inclusiv software), a telecomunicatiilor, a mijloacelor de calcul si automatizare flexibila (cel putin 5% din cifra de afaceri a zonei Timisoara), ca urmare a acordarii de facilitati fiscale locale, a organizarii de targuri de tehnologii avansate precum si prin atragerea si stabilizarea in zona a firmelor internationale de marca;


- Valorificarea potentialului agricol prin dezvoltarea industriei alimentare si de prelucrare a carnii, prin corelarea activitatii agentilor economici din sectorul productiei alimentare,cel al productiei agricole si cel al comercializarii produselor;
Cresterea ponderei, la cel putin 35% din totalul agentilor economici, a producatorilor care utilizeaza sisteme de asigurare a calitatii (ISO 9000) si tehnologii de varf;


- Agricultura va asigura necesarul de consum al zonei (faina, zahar, zarzavaturi, carne, lapte/ derivate si pentru acoperirea necesarului de materii prime in industrie) la limita a cel putin 40%;
Zona Timisoara va deveni un pilot al introducerii aquis-ului comunitar, promotor exemplar al integrarii Romaniei in Uniunea Europeana;


- Zona Timisoara va deveni pol sinergic de dezvoltare a relatiilor comerciale dintre tarile semnatare ale acordului CEFTA prin crearea noului Centru expozitional, al Parcului Comercial (oras satelit comercial), organizarea periodica de targuri cu tematici specifice;


- Crearea in zona Timisoara a unei retele performante de prestari servicii turistice de afaceri, comerciale, culturale iar pentru zona geografica adiacenta, de agroturism, turism balnear si turism in conditii extreme;


- In domeniul infrastructurii de transport: deschiderea punctului de frontiera de la Cenad pana la finele anului 2001, finalizarea centurii rutiere a Timisoarei pina in anul 2004, demararea reconstruirii canalului navigabil Bega precum si a portului fluvial Timisoara, dezvoltarea Aeroportului International Timisoara (serviciul cargo , modernizarea serviciilor, hangarelor), demararea constructiei autostrazii „culoarul 4 european”, modernizarea tuturor retelelor de circulatie rutiera si feroviara;


- Reducerea cu cca. 30 % a pierderilor de apa si energie termica; Restaurarea monumentelor si siturilor istorice precum si a cladirilor din centrul istoric, refunctionalizarea cladirilor istorice (Complexul Bastion, Cazarma U, Manejul regal si altele) pana la finele perioadei;


- Infiintarea pana cel tarziu in anul 2002 a unui Centru multimedia si construirea Complexului Cultural Polivalent al zonei Timisoara pana la finele perioadei; Infiintarea Centrului de zi pentru persoane cu dizabilitati si persoane varstnice, pana la sfarsitul anului 2001;


- Infiintarea unei Case de batrani pentru persoane cu handicap, pana la finele perioadei;


- Infiintarea unui Camin temporar pentru copii handicapati, pana la finele anului 2001; Realizarea a 1500 de apartamente pana la finele perioadei, prin reconditionarea si sporirea gradului de confort a unor imobile degradate, pentru rezolvarea problemelor de locuire ale categoriilor defavorizate social;


- Cresterea ariei suprafetei locuibile de la 13,1 mp / pers in anul 2000. la cel putin 15 mp / pers la finele perioadei;
Imbunatatirea semnificativa a asistentei medicale si sociale in zona Timisoara; Ridicarea calitatii mediului inconjurator al zonei si a resurselor naturale la nivelul standardelor Uniunii Europene;


- Cresterea sperantei de viata cu cel putin 2 ani la sfarsitul perioadei;